Jon Sæverud Haddal

jon-m

+47 92 02 55 25 epost

Jon Sæverud Haddal (1970) har jobbet som medietrener og konsulent på fulltid siden 1996.

Han har bakgrunn som journalist, programleder og debattleder. I NRK jobbet han i NRK Dagsnytt, NRK Østlandssendingen og NRK Forbruker-Refleks, nå FBI.

Jon har medietrent omlag 4000 personer.

 

Jons kjernekompetanse:

  • Medietrening
  • Topplederkommunikasjon
  • Håndtere saker i media
  • Utvikle statements for bruk i media

 

Jons typiske kunder:

  • Toppledere
  • Talspersoner
  • Kommunikasjonsdirektører
  • Eksperter

 

Jon har bygget opp:

  • Talks konsept for kommunikasjonstrening
  • Talks program for sertifisering av talspersoner
  • Talks metode for å målstyre all kommunikasjon
  • Kommunikasjonsprofil
  • StatementBank

 

Jon om medietrening: 

  • Kan alle bli gode? Ja, men på hver sin måte. Og oftest ved å identifisere en egnet, sterk side av deg som du bruker naturlig i andre situasjoner.
  • En forutsetning for at denne egnede, sterke siden skal kunne brukes i media, er at vi finner fram til en spesifikk teknikk (trigger) som gjør at du kan aktivere den ved behov.
  • For å finne den riktig teknikken (triggeren), må instruktøren ha nok teknikker å velge blant. Jon har 39 av disse teknikkene.

 

Jons kompetanse som medietrener:

  • Kan alle bli gode? Ja, men på hver sin måte. Og oftest ved å identifisere og hente fram en egnet, sterk side som du bruker naturlig i andre situasjoner. En forutsetning for at denne egnede, sterke siden skal kunne brukes i media, er at vi finner fram til en spesifikk teknikk (trigger) som gjør at du kan aktivere denne sterke siden ved behov. For å finne riktig teknikk, må instruktøren ha mange teknikker å velge blant.
  • Jon har et arsenal av teknikker, som gjør at han raskt kan finne og implementere de teknikkene du trenger for å framstå troverdig og naturlig på TV.
  • Jon har bygget opp “Kommunikasjonsprofil”. Den brukes til sertifisering av talspersoner og vanlig medietrening. Kommunikasjonsprofil inneholder:
    • 39 naturlige teknikker i kategorien “Troverdighet”
    • 12 ulike teknikker for å få budskapet på
    • 8 teknikker i kategorien “Stemmebruk”
    • 7 teknikker i kategorien “Øvrig nonverbalt”
    • 10 teknikker i kategorien “Do’s and dont’s during the interview”
    • 6 teknikker for å målstyre kommunikasjonen
    • 10 teknikker for å håndtere de 7 triksene som reportere bruker for å lure og manipulere sine kilder (bevisst eller ubevisst).
  •  Jon har utviklet Talks sertifiseringsordning for talspersoner.

 

Jon som rådgiver i saker i media: 

  • Jon benyttes som rådgiver på 70-100 saker i media per år.
  • God innsikt og forståelse for topplederes mange og spesielle utfordringer.
  • God innsikt og forståelse for rollen som talsperson og kommunikasjonsdirektør.
  • God evne til å sette seg inn i hvilke mål du skal nå, og hvilke hensyn du må ta.
  • Klienter kan være sikre på at Jon har respekt for både den uttalte og den tause kunnskapen som klientene besitter, og at han er klar på at denne innsikten må vektlegges når det tas beslutninger om budskap eller strategi.

 

Jon evne til å lage gode statements:

  • Jon har laget StatementBank, som samler bedrifters hovedbudskap, Q&As og fakta på ett sted. StatementBank brukes også for å avklare hva bedrifter faktisk mener i ulike saker, men hovedhensikten er å gjøre det lettvint å få tak i bedriftens sentrale budskap.
  • Etter å ha utviklet tusenvis av statements og budskap ble Jon mer og mer nysgjerrig på hva som egentlig er forskjellen på et godt statement og et virkelig godt statement, og ikke minst hva man bør gjøre for å lage statements i verdensklasse. Jon løste dette ved å invitere StatementBank-redaktører til å kåre verdens beste og verste statements over en periode på fem år. Deretter analyserte han dataene.
  • Konklusjonen: Det er 15 kjennetegn for et godt statement. De beste statementene inneholder minimum 8 av disse 15 kjennetegnene. Resultatet ble ”15 kriterier for et statement i verdensklasse” + en standardisert framgangsmåte for å lage det vi definerer som statements i verdensklasse.

 

Jons evne til å nå reelle mål   

  • Jon er særdeles opptatt av at kommunikasjonen skal bidra til å nå mål.
  • Talk-metoden benyttes til dette. Metoden gjør det enkelt å se når det du planlegger å si og gjøre sannsynligvis når mål.
  • Minst like viktig er det at metoden gjør det tilsvarende enkelt å se når det du planlegger å si og gjøre, sannsynligvis ikke bidrar til å nå målet du har satt opp.
  • Metoden er utviklet av Jon.

 

Jons kompetanse som reporter:

  • Erfaren journalist, debattleder og programleder fra Dagsnytt, Østlandssendingen og NRK Forbruker Refleks, som i dag heter FBI.
  • Mestrer revolverintervjuet til fingerspissene
  • Kan (om ønskelig) stille de virkelig tøffe spørsmålene.