Hvorfor velge Talk?

tvstudio

Talks TV-studio ligger i tilknytning til konferansesenteret på Royal Christiania Hotel vis-a-vis Oslo City. TV-studioet er skreddersydd for medietrening. Vi anbefaler alltid å trene i TV-studio. Personer som trener i trygge omgivelser, for eksempel på kontoret, har økt risiko for å bli satt ut når de kommer inn i et TV-studio. Om du velger å trene i et TV-studio blir du vant til å levere i denne spesielle settingen.

expertise small

Instruktør Jon Sæverud Haddal i Talk er en av Norges fremste eksperter på medietrening.

 

Jons kompetanse som medietrener:

  • Kan alle bli gode? Ja, men på hver sin måte. Og oftest ved å identifisere og hente fram en egnet, sterk side som du bruker naturlig i andre situasjoner. En forutsetning for at denne egnede, sterke siden skal kunne brukes i media, er at vi finner fram til en spesifikk teknikk (trigger) som gjør at du kan aktivere denne sterke siden ved behov. For å finne riktig teknikk, må instruktøren ha mange teknikker å velge blant.
  • Jon har et arsenal av teknikker, som gjør at han raskt kan finne og implementere de teknikkene du trenger for å framstå troverdig og naturlig på TV.
  • Jon har bygget opp Talks kunnskapsbase; Kommunikasjonsprofil. Den inneholder:
    • 39 naturlige teknikker i kategorien “Troverdighet”
    • 12 ulike teknikker for å få budskapet på
    • 8 teknikker i kategorien “Stemmebruk”
    • 7 teknikker i kategorien “Øvrig nonverbalt”
    • 10 teknikker i kategorien “Do’s and dont’s during the interview”
    • 6 teknikker for å målstyre kommunikasjonen
    • 10 teknikker for å håndtere de 7 triksene som reportere bruker for å lure og manipulere sine kilder (bevisst eller ubevisst).
  •  Jon har utviklet Talks sertifiseringsordning for talspersoner.

 

Jon som rådgiver i saker i media: 

  • Jon benyttes som rådgiver på 70-100 saker i media per år.
  • God innsikt og forståelse for topplederes mange og spesielle utfordringer.
  • God innsikt og forståelse for rollen som talsperson og kommunikasjonsdirektør.
  • God evne til å sette seg inn i hvilke mål du skal nå, og hvilke hensyn du må ta.
  • Klienter kan være sikre på at Jon har respekt for både den uttalte og den tause kunnskapen som klientene besitter, og at han er klar på at denne innsikten må vektlegges når det tas beslutninger om budskap eller strategi.

 

Jon evne til å lage gode statements:

  • Etter å ha utviklet tusenvis av statements og budskap ble Jon mer og mer nysgjerrig på hva som egentlig er forskjellen på et godt statement og et virkelig godt statement – og ikke minst hva man bør gjøre for å lage statements i verdensklasse. Jon løste dette ved å invitere StatementBank-redaktører til å kåre verdens beste og verste statements over en periode på fem år. Deretter analyserte han dataene. Konklusjonen: Det er 15 kjennetegn for et godt statement. De beste statementene inneholder minimum 8 av disse 15 kjennetegnene. Resultatet ble ”15 kriterier for et statement i verdensklasse” + en standardisert prosedyre/framgangsmåte for å lage det vi definerer som statements i verdensklasse.
  • Jon har laget StatementBank, som samler bedrifters hovedbudskap, Q&As og fakta på ett sted. StatementBank brukes også for å avklare hva bedrifter faktisk mener i ulike saker, men hovedhensikten er å gjøre det lettvint å få tak i bedriftens sentrale budskap.

 

Jons evne til målstyring  

  • Jon er særdeles opptatt av at kommunikasjonen skal bidra til å nå mål.
  • Talk-metoden benyttes til dette.
  • Talk-metoden gjør det lett å se når det du planlegger å si og gjøre  sannsynligvis når mål, og veldig lett å se når det du planlegger å si og gjøre, sannsynligvis ikke bidrar til måloppnåelse.
  • Talk-metoden er utviklet av Jon.

 

Jons kompetanse som reporter

  • Erfaren journalist, debattleder og programleder fra Dagsnytt, Østlandssendingen og NRK Forbruker Refleks, som i dag heter  Forbrukerinspektørene.
  • Mestrer revolverintervjuet til fingerspissene.
  • Kan (om ønskelig) stille de virkelig tøffe spørsmålene.

 

StatementBank

Funn tas vare på i StatementBank

Under medietrening genereres de mest kinkige spørsmål, men ofte også svært gode, korte svar. I stedet for at spørsmål, svar og strategi blir borte etter medietreningen, samles de i StatementBank. Når treningen er ferdig kan du få med deg en oversikt over de viktigste sakene brutt ned på:

  • Spørsmål
  • Statements
  • Strategi
  • Mål
  • Nåværende opplevelse
  • Ønsket opplevelse

Over tid vil du sitte igjen med en komplett StatementBank. StatementBank kan også brukes til å lære statements utenat på en morsom og enkel måte. En medietrening er også en god anledning til å teste ut ulike strategier og ulike budskap. Det som får deg til å prestere, instruktørens påminnelser til deg, funn, erfaringer og notater tas vare på i Kommunikasjonsprofil (se neste side) All bruk av StatementBank er inkludert under trening med Talk. Annen bruk mot lisens.

50tech

For å bli god må man vite hvilket nivå man er på i dag. I tillegg må man vite eksakt hvor forbedringspotensialet ligger. Begge deler kommer tydelig fram i profilen.

Kommunikasjonsprofilen måler deg på inntil 50 ferdigheter innen medietrening. Ingen har behov for å lære så mange ferdigheter. Poenget er at med mer enn 50 ulike ferdigheter TILGJENGELIG er sannsynligheten høy for vi finner en eller flere som virkelig får deg til å prestere. Man kan komme langt ved å mestre noen få, men viktige ferdigheter.

Her finner du dine “triggere” - det som får deg til å prestere maksimalt

Alt du trenger å huske før et viktig intervju eller fordrag ligger i profilen.

Profilen gjør deg selvhjulpen fordi de tingene som får deg til å prestere ligger der.

Se eksakt hvor godt du mestrer hver ferdighet. Vi gir poeng fra 1 til 5 på hver ferdighet. Du kan derfor selv se hvor godt rustet du er i forhold til den medieutfordringen du ønsker å bli god i. Ferdighetene vektes etter viktighet.

Fordi vi måler hver ferdighet og summerer opp dine poeng kan vi løfte deg opp til det nivået du trenger å være på. Men hvilket nivå er det? Det avhenger av din funksjon, bransje og hvor mye medietrykk som påregnes. Noen eksempler: 180 poeng holder lenge for å selge inn saker til media. Profesjonelle talspersoner med mye negativt medietrykk bør ligge på minimum 325 poeng. De fleste ledere bør ligge på 297 poeng. Eksperter/fagfolk bør ligge på 237 poeng eller mer.

Sikre at alle kommer opp på riktig nivå. Sammen kan vi definere et ønsket nivå per medarbeider/funksjon/  avdeling. For eksempel kan det være ønskelig at talspersoner har minimum 325 poeng, ledere 250 poeng og eksperter 200 poeng. Så kan man trene disse opp til det nivået de skal være på. Det er målbart. Og konkret.

5bud

Forberedelser har skylden når det går dårlig i media  Dem som vet minst om forberedelser tror at det ikke er mulig å forberede seg på møtet med media. De tar feil. Akkurat som på de fleste andre områder i livet gjør man det bedre om man er forberedt, men her er poenget å forberede seg på dem fem faktorene som betyr noe for hvordan du kommer ut av møtet med media. Den største bommerten man gjør er å bruke mesteparten av tiden på å forberede budskap. Når budskapene er i boks, gjenstår fire av fem faktorer. Ett av våre læringsløfter er å sette deg inn i de fem faktorene slik at du kan forberede deg på riktig måte i de viktige sakene.

metode

Hos Talk lærer du en metode for å målstyre all kommunikasjon Metoden hjelper deg til å lykkes i din kommunikasjon samtidig som den hjelper din organisasjon i å nå sine mål. En rekke kommunikasjonsdirektører, ledere, fagfolk og talspersoner bruker metoden konsekvent når kommunikasjonen skal målstyres. Vi vil hevde at metoden er like viktig privat som på TV, i foredrag, i et viktig møte eller i annen kommunikasjon. Vi lærer bort metoden til alle – fra saksbehandler til toppleder. Når flere i samme organisasjon bruker metoden, blir det mye lettere å bli enige om hva som bør kommuniseres for at organisasjonen skal nå sine mål.

skreddersom

Vi tilpasser treningen til den personen du er, stillingen du har og ditt erfaringsnivå i forhold til media.

Vi jobber med de ferdighetene du selv ønsker å lære, perfeksjonere eller vedlikeholde.

Alltid mye praktisk trening foran kamera med tilbakemelding.

All læring bygges rundt dine sterke sider.

Alle saker og problemstillinger hentes fra din virkelighet og din arbeidssituasjon.

Vi leter alltid etter det som får deg til å prestere maksimalt, såkalte ”triggere”.

Vi bruker velprøvde teknikker og metoder som er laget for å virke i det virkelige liv og som testes hver dag i det virkelige liv.